A hiperaktív, figyelemzavaros, ADHD-s gyermekeket a következő viselkedéses problémák jellemzik: Nem tud egy helyben maradni, folyton izeg-mozog; a helyéről feláll, állandóan mozgásban van. Képtelen átaludni az éjszakákat, alvás közben is nyugtalan. Impulzivitása miatt sokszor gondolkodás nélkül cselekszik; a tevékenységeit váltogatja; nem tud elmerülni egy feladatban, és azokat nehezen szervezi. Sokszor közbeszól; nem várja ki, míg ő kerül sorra. Figyelme nagyon könnyen terelődik; nehezen összpontosít. Nem képes kiszűrni a fontos ingereket, így munkái sok esetben befejezetlenek maradnak, mert másra kezd figyelni. Alapvetően mindenre figyel, de túl kevés ideig képes ezt megtenni. A figyelemszabályozás, amely féket jelenthetne számára, nem alakult ki megfelelő minőségben.
Az idegrendszer részleges éretlensége felelős lehet a hiperaktivitás és/vagy figyelemzavar, (összefoglaló nevén ADHD) kialakulásában. Az éretlenség több területen is detektálható: problémát jelenthet a két agyfélteke integrációjában, és zavart okozhat az ingerek speciális feldolgozásában.
Az imént felsorolt viselkedési tünetek megjelenését legtöbb esetben a végrehajtó funkciókért és az önszabályozásért felelős frontális kéreg (homloklebeny) fejlődési és működési hiányossága okozhatja. Abban az esetben, ha ez az agyterület nem működik optimális szinten, a viselkedésszervezés és figyelemkoncentráció problémássá válhat. Lubar (1976, 1995), a Tenessee Egyetem egyik szakembere EEG vizsgálatokkal mutatta ki, hogy a figyelemzavarral küzdő gyermekek esetében a frontális lebeny területén a lassú hullámok túlsúlyba kerülése figyelhető meg, amikor egy feladatra próbálnak odafigyelni; ez pedig a homloklebeny alulműködésével, ezáltal a mentális teljesítmény csökkenésével jár együtt.
Számos kutatás (Lubar, 1995; Gevensleben, 2010; Friel, 2007) bizonyította, hogy az idegrendszeri visszajelzésen alapuló neurofeedback tréning során a frontális lebeny lassú, Theta hullámainak visszaszorítása, és a gyorsabb – fókuszált figyelemhez szükséges – agyhullámok amplitúdójának növelése jelentős eredményeket képes elérni. A neurofeedback tréning során a gyermek és a felnőtt egyaránt képes megtanulni azt az új képességet, amely a figyelem fókuszált irányításához szükséges. Ahhoz, hogy ezek az új hullámmintázatok kialakulhassanak és megszilárdulhassanak, hozzávetőlegesen 40 alkalomra van szükség. Az EEG-biofeedback kezelés befejezését követően az elvárt eredmény tartós marad, ugyanakkor ennek érdekében néhány havonta szükség van emlékeztető ülések beiktatására.
Fotó: Kristina Alexanderson